Godziny otwarcia:
Miejska Biblioteka Publiczna w Sierpcu, ul. Płocka 30
Poniedziałek 10.00 - 18.00
Wtorek 10.00 - 17.00
Środa 10.00 - 17.00
Czwartek 8.00 - 16.00
Piątek 10.00 - 17.00
Sobota 9.00 - 15.00
Filia nr 2 MBP w Sierpcu, ul. Narutowicza 27
Poniedziałek 10.00 - 17.00
Wtorek 9.00 - 16.00
Środa 9.00 - 16.00
Czwartek 9.00 - 16.00
Piątek 9.00 - 16.00
ABC Czytelnika
Kto pyta, nie błądzi. Wychodząc z tego założenia przygotowaliśmy
dla naszych czytelników przyszłych i obecnych listę odpowiedzi na
pytania najczęściej przez nich zadawane. Jeśli jednak nie
znaleźliście tu odpowiedzi na swoje pytanie, wystarczy przesłać
je na adres: opracowanie-mbp@wp.pl,
a my postaramy się jak najszybciej na nie odpowiedzieć.
Jak zapisać się do Biblioteki?
Aby zapisać się do Biblioteki należy zgłosić się do najbliższej
placówki bibliotecznej, mając ze sobą dowód tożsamości z
numerem PESEL. Przed wyrobieniem karty bibliotecznej każdy
potencjalny czytelnik powinien zapoznać się z treścią regulaminu,
dopiero wtedy, na podstawie danych podanych przez przyszłego
Czytelnika bibliotekarz drukuje kartę zobowiązania. Następnie
Czytelnik podpisuje zobowiązanie, deklarując znajomość i
przestrzeganie regulaminu Biblioteki. Po dokonaniu tego, Czytelnik
może już wypożyczać książki.
Czy bibliotekarz ma prawo wymagać ode mnie podania numeru
PESEL?
W świetle nowych przepisów, w dowodach osobistych obywateli RP
wydanych po 1 stycznia 2015 r. nie figuruje adres, wprowadzono także
zmiany w przepisach dotyczących obowiązku meldunkowego. W związku
z tym numer PESEL staje się jedynym niezmiennym i wiarygodnym
identyfikatorem obywatela, a co za tym idzie Czytelnika biblioteki. Z
ustawy o bibliotekach wynika obowiązek chronienia materiałów
bibliotecznych ciążący na bibliotece i aby móc go zrealizować
biblioteka musi uzyskać od czytelnika dane w takim zakresie, który
umożliwi jej odzyskanie udostępnionych zbiorów. Bez uzyskania od
czytelnika (i jego opiekuna prawnego) numerów PESEL możliwość
odzyskania zbiorów lub ich równowartości może okazać się
niemożliwa ze względu na niemożliwość ustalenia danych
czytelnika. Wobec tego wymaganie numeru PESEL stało się
koniecznością.
Czy do Biblioteki można zapisać się przez Internet lub
telefonicznie?
Ze względów regulaminowych do Biblioteki należy przyjść
osobiście, aby podpisać zobowiązanie czytelnicze.
Mój adres zameldowania jest inny niż zamieszkania. Czy jeśli
będę wypożyczał książkę to niezbędne będzie uiszczenie
kaucji?
Jeśli
adres zameldowania jest inny niż adres zamieszkania, należy podać
przy rejestrowaniu oba adresy. Nie są pobierane z tego powodu żadne
dodatkowe opłaty ani kaucje. Uiszczenie kaucji dotyczy tylko osób
chcących wypożyczyć zbiory do domu a zameldowanych poza powiatem
sierpeckim oraz wybranych książek.
Czy z Biblioteki mogą korzystać także osoby niepełnoletnie?
Aby dokonać zapisu, osoby nieletnie muszą przyjść z rodzicami
bądź z dorosłymi opiekunami, którzy poświadczają podpisem
zobowiązania Czytelnika.
Ile kosztuje wyrobienie karty bibliotecznej?
Założenie karty jest bezpłatne. Jednak w przypadku jej zagubienia
wydanie duplikatu kosztuje 3 zł.
Jak długo trwa wyrobienie karty bibliotecznej?
Kartę biblioteczną otrzymuje się natychmiast po zapisaniu się do
Biblioteki. W tym samym dniu można wypożyczyć książki.
Czy na kartę z Wypożyczalni dla Dorosłych można wypożyczać
książki z Oddziału dla dzieci lub z Filii Nr 2?
Obecnie jest to możliwe tylko w odniesieniu do Wypożyczalni dla
Dorosłych i Oddziału dla Dzieci i Młodzieży. W Filii nr 2 obowiązuje
jeszcze odrębna karta biblioteczna, lecz cały czas trwają prace nad
wdrożeniem elektronicznego
systemu wypożyczeń także tutaj.
Zapomniałem wydanej mi w Wypożyczalni dla Dorosłych karty
bibliotecznej. Czy mogę skorzystać z Biblioteki?
Bez karty można jedynie zwracać wypożyczone materiały. Natomiast,
do wypożyczenia zbiorów do domu niezbędna jest karta biblioteczna,
która zawiera kod kreskowy będący „kluczem” do konta
użytkownika. Takie rozwiązanie daje użytkownikom gwarancję, że
na ich konta nie zostaną zapisane pozycje, których nie wypożyczali.
Zgubiłem elektroniczną kartę biblioteczną - co mam zrobić?
Należy bezzwłocznie osobiście lub telefonicznie poinformować o
tym Bibliotekę. Zostanie wtedy zablokowane konto, do którego
przypisana była utracona Karta. Bibliotekarz przy najbliższej
wizycie odblokuje konto i wystawi (odpłatnie) duplikat karty z innym
kodem kreskowym.
Czy korzystanie ze zbiorów Biblioteki jest bezpłatne?
Korzystanie ze zbiorów Biblioteki jest bezpłatne. Wyjątkiem są
niektóre publikacje popularno-naukowe oraz audiobooki, które
wypożyczane są za pobraniem kaucji w wysokości wartości wybranych
pozycji. W takiej sytuacji Czytelnik dostaje potwierdzenie wpłaty
kaucji. Wpłacone kaucje zwracane są użytkownikom w całości,
jeżeli zwrócą wszystkie wypożyczone pozycje oraz uregulują,
ewentualną, karę za ich przetrzymanie. Jeśli
w ciągu 6 miesięcy od wypożyczenia książek czytelnik w żaden
sposób nie skontaktuje się z Wypożyczalnią i nie zwróci książek,
pobrana kaucja nie zostanie mu wypłacona. Zostanie ona przekazana na
konto Biblioteki.
Czy
mogę odzyskać wpłaconą kaucję, jeśli nie mam przy sobie dowodu
wpłaty? Co mam zrobić jeśli go zgubiłem?
Kaucja wypłacana jest przez bibliotekarza WYŁĄCZNIE na podstawie
dowodu wpłaty i w momencie zwrotu wszystkich książek wypożyczonych
za kaucją. W przypadku utraty dowodu wpłaty, należy zgłosić ten
fakt bibliotekarzowi, który przekazuje sprawę księgowemu. Ten
sprawdza dane dotyczące kaucji i po uzyskaniu jego zgody oraz
wypełnieniu przez Czytelnika odpowiedniego oświadczenia,
bibliotekarz wypłaci pobraną kaucję.
Czy
ktoś inny może odebrać za mnie kaucję?
Dowód wpłaty kaucji jest drukiem „na okaziciela”. Kaucja
wypłacana jest osobie, która się nim posługuje, dlatego należy
go pilnować, aby nie wpadł w niepowołane ręce.
Jaka jest maksymalna ilość wypożyczonych jednorazowo książek?
Czytelnik może jednorazowo wypożyczyć 5 książek na okres nie
dłuższy niż miesiąc. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy czytelnik
posiada już wypożyczone książki w bibliotece. Wtedy maksymalna
liczba książek jest mniejsza o ilość wypożyczonych już pozycji.
Czy książki muszę oddać osobiście? Czy mogę zwrócić
książki pocztą?
Nie ma konieczności osobistego zwrotu książek. Może je zwrócić
inna osoba, nawet nie posiadająca swojego konta w Bibliotece. Można
również skorzystać z usług poczty, jednak w tym wypadku lepiej po
pewnym czasie skontaktować się z Biblioteką, by sprawdzić, czy
przesyłka dotarła.
Czy bibliotekarz może mi skrócić lub wydłużyć okres
wypożyczenia?
Biblioteka nie praktykuje skracania okresów, na jakie wypożyczane
są (zgodnie z Regulaminem MBP) materiały biblioteczne. Możliwe
natomiast jest wydłużenie (prolongata) terminu zwrotu wypożyczonej
książki (w tym audiobooka) na okres 1 miesiąca lub w szczególnych
przypadkach na okres 1 tygodnia. Prolongacie nie podlegają książki,
które zostały zamówione przez innego Czytelnika.
Jak przedłużyć termin zwrotu książki wypożyczonej z
biblioteki?
Aby przedłużyć termin zwrotu książki należy skontaktować się
osobiście, telefonicznie lub emailowo z placówką biblioteki, w
której została ona wypożyczona i ustalić termin późniejszego
zwrotu książki. Adresy i telefony do poszczególnych placówek dostepne są w Danych teleadresowych na stronie głównej.
Należy jednak pamiętać, prolongata jest możliwa tylko przed
upływem terminu zwrotu.
Jaka jest wysokość kary za przetrzymanie książki?
Kara za przetrzymanie jednego egzemplarza książki wynosi 10
gr/dzień. Czyli przetrzymując przez okres 3 miesięcy 5 książek
Czytelnik będzie zobowiązany uiścić karę w wysokości : (90 dni
razy 0,10 zł) razy 5 książek = 45 zł.
Na jakiej podstawie w Bibliotekach naliczane są kary?
Podstawę prawną do pobierania kar za niezwrócenie w terminie
wypożyczonych materiałów daje Bibliotekom zapis w Ustawie o
bibliotekach z dnia 27 czerwca 1997 r. (art. 14, pkt 2). Wysokość
kar w każdej bibliotece ustalana jest przez jej Dyrektora w
Regulaminie korzystania z biblioteki.
Dlaczego
kara za przetrzymanie zbiorów naliczana jest za niedzielę i święta,
skoro biblioteka jest wtedy zamknięta?
Każdy, kto zapisuje się do biblioteki podpisuje druk tzw.
zobowiązania, deklarując tym samym zgodę na obowiązujący w niej
Regulamin. Regulamin MBP w Sierpcu przewiduje karę za przetrzymanie
każdej wypożyczonej pozycji, ponad ustalony termin, za każdy dzień
zwłoki, a więc także za niedziele i święta.
Została
mi naliczona kara za przetrzymane książki. Nie mam pieniędzy, aby
ją zapłacić. Czy mogę przynieść w zamian książki, których
już nie potrzebuję?
Regulamin Biblioteki nie przewiduje rzeczowego ekwiwalentu za
przetrzymanie zbiorów. Jednak, w uzasadnionych przypadkach, np.
trudna sytuacja finansowa, MBP może przyjąć ekwiwalent, rozłożyć
użytkownikowi płatność kary na dogodne raty, lub nawet od niej
odstąpić. Decyzję w tej sprawie, na podstawie złożonego podania,
podejmuje wyłącznie Dyrektor MBP.
Naliczono mi karę za przetrzymanie zbiorów, której nie zgadzam
się zapłacić. Co mam zrobić w tej sytuacji?
Należy napisać odwołanie do dyrektora Biblioteki i pozostawić u
dyżurującego bibliotekarza. Dyrektor do złożonego pisma
ustosunkuje się w ciągu 14 dni.
Jakie są konsekwencje nie zapłacenia naliczonej kary?
Konto biblioteczne (bez względu na wysokość zadłużenia) zostaje
we wszystkich placówkach MBP zablokowane. W stosunku do
użytkowników, uchylających się od uregulowania naliczonych opłat,
Biblioteka będzie dochodzić swoich roszczeń zgodnie z przepisami
prawa.
Czy mogę wypożyczyć książkę telefonicznie lub przez
Internet?
Telefonicznie lub przez Internet można tylko zamówić daną
pozycję. Jeśli dotyczy ona książki dostępnej (nie wypożyczonej)
bibliotekarz odkłada ją dla Czytelnika. Rezerwacja książki
aktualna jest przez okres dwóch dni. Jeśli Czytelnik nie odbierze w
tym czasie zamawianej pozycji, wraca ona do księgozbioru.
W przypadku zamawiania pozycji aktualnie wypożyczonych, bibliotekarz
wpisuje czytelnika na listę oczekujących. W chwili, gdy dana
pozycja zostaje zwrócona do biblioteki, informacja o dostępności
dokumentu pojawi się na koncie bibliotecznym Czytelnika.
Od tego momentu zamówiona książka czeka 14 dni na odbiór przez
Czytelnika. Jeśli w tym czasie nie zgłosi się po nią do
Biblioteki, książka staje się dostępna dla innych Czytelników, a
rezerwacja przepada. Warto więc przynajmniej raz w tygodniu
sprawdzać swoje konto biblioteczne.
Czy mogę rezerwować/zamawiać książki przez Internet?
Tak, każda książka posiadająca w katalogu opcję "zamów"
jest możliwa do zamówienia przez Internet. Materiały zamówione
lub zarezerwowane należy odebrać w określonym w informacji o
zrealizowanym zamówieniu terminie. Po tym czasie zamówienie
zostanie anulowane.
Czy ktoś może za mnie wypożyczyć książkę?
Tak, jeśli należy do najbliższej rodziny Czytelnika lub został
wcześniej osobiście upoważniony. Osoba upoważniana musi posiadać
dokument tożsamości a w przypadku Wypożyczalni dla dorosłych
wydaną Czytelnikowi elektroniczną kartę biblioteczną. Wówczas,
dla wygody użytkowników Biblioteka przyjmuje, że udostępniając
swoją kartę biblioteczną osobie trzeciej, upoważniamy ją do
korzystania z konta. Dlatego w przypadku zagubienia karty należy
niezwłocznie (także telefonicznie) poprosić bibliotekarza o
zablokowanie konta.
Co powinienem zrobić, jeśli zgubiłem lub zniszczyłem książkę
z Biblioteki?
Należy odkupić identyczny egzemplarz lub tytuł wskazany przez
bibliotekarza. W obu tych wypadkach Czytelnik najpierw powinien
skontaktować się z bibliotekarzem.
Z książki, którą wypożyczyłem wylatują kartki, czy mogę je
wkleić?
Wszelkie tego typu problemy, zauważone zarówno przed wypożyczeniem,
jak i te, które powstały w trakcie użytkowania należy zgłosić
bibliotekarzowi. Bibliotekarz wklei kartki używając w tym celu
odpowiedniego kleju. Czytelnikowi samodzielnie nie wolno dokonywać
żadnych napraw książek, zwłaszcza używając do tego taśmy
klejącej. Każde tego typu działanie będzie traktowane jako
zniszczenie książki.
Co zrobić, jeśli w Bibliotece nie ma poszukiwanej przeze mnie
książki?
W tej sytuacji, jeśli tytuł dostępny jest na rynku wydawniczym,
możesz zaproponować jego zakup, wysyłając prośbę na e-mail: opracowanie-mbp@wp.pl lub złożyć swoją propozycję u
bibliotekarza. Zgłoszony tytuł będzie brany pod uwagę podczas
zakupu nowości wydawniczych.
Czy z Czytelni dla dorosłych mogą korzystać tylko osoby
posiadające kartę czytelnika?
Ze zbiorów podręcznych mogą korzystać również ci, którzy nie
są czytelnikami Biblioteki.
Czy książki dostępne w Czytelni można wypożyczać na
zewnątrz?
Regulamin Czytelni zabrania wypożyczania książek na zewnątrz.
Czy istnieje możliwość wykonania kopii reprograficznej ze
zbiorów bibliotecznych lub wydrukowania dokumentu z Internetu?
Kopie reprograficzne można wykonać jedynie w Czytelni Biblioteki.
Fakt ten należy zgłosić pracownikowi Czytelni, gdyż to on
wykonuje kopie. Kopiowanie materiałów bibliotecznych dozwolone jest
wyłącznie w granicach określonych przez Ustawę o prawie
autorskim.
Chęć wykonania wydruku także należy zgłosić
Pracownikowi Czytelni.
Czy kopie reprograficzne/wydruk są bezpłatne?
Niestety nie. Opłatę za kopie reprograficzne oraz wydruk określa
regulamin Czytelni.
Czy mogę sfotografować książkę w Czytelni własnym aparatem
cyfrowym?
Tak, można nieodpłatnie fotografować fragmenty zbiorów własnym
aparatem cyfrowym na własny nie komercyjny użytek. Najpierw
należy jednak porozumieć się w tej sprawie z pracownikiem
Czytelni, gdyż nie w stosunku do każdej książki będzie to
możliwe.
Czy na terenie Biblioteki jest Internet?
Z Internetu można skorzystać zarówno w Czytelni, Wypożyczalni dla
dorosłych, Oddziale dla dzieci, jak i w filii bibliotecznej, gdzie
znajdują się stanowiska komputerowe przeznaczone dla czytelników.
W budynku Biblioteki Głównej jest także możliwość darmowego
skorzystania z Wi-Fi, należy jedynie poprosić bibliotekarza o kod
dostępu.
Czy jest możliwość zapisu danych na płyty CD lub pendrive’a?
Każde stanowisko posiada nagrywarki CD oraz wejścia na pendrive’a.
Można zatem zapisać dane na własne nośniki. Zapisu danych
dokonujemy samodzielnie. W przypadku problemów bibliotekarze służą
pomocą.
oprac. Anna Szczepkowska
|